Seniorkontroll

Seniorkontroller rekommenderas på friska hundar och katter som är 7 år eller äldre. Seniorkontroll rekommenderas för att kunna upptäcka åldersrelaterade symptom och sjukdomar i ett tidigt stadie. Det går bra att kombinera seniorkontroll med den årliga vaccinationen. Tänk på att seniorkontroll inte täcks av den vanliga försäkringen. Har ditt djur symptom på sjukdom ska ni istället boka ett vanligt veterinärbesök.

Instruktioner inför besöket

Fasta din hund eller katt i 8-12 timmar innan besöket. Vatten ska vara framme som vanligt. Ta gärna med ett urinprov på besöket.

Urinprov Hund: Tvätta förhuden eller runt vulva med koksalt och torka rent. Samla urin i en ren burk (det får inte ha varit socker i burken innan). Samlas samma dag som besöket och läggs i kylen tills ni åker.

Urinprov Katt: Det är inte alltid så enkelt att få ett urinprov från din katt. Töm kattlådan och tvätta rent den. Fyll lådan med icke absorberande material, t.ex Katkor som kan köpas hos oss eller andra närliggande kliniker. När din katt har kissat använder du en pipett och för över urinen i urinprovsrör eller ren burk och ställer i kylen. Det är optimalt om urinprovet kan tas samma dag eller max är 12 timmar innan ditt besök. Om du inte lyckas ta ett urinprov så kan vi hjälpa till med det på kliniken genom cystocentes (nålprov ultraljudsguidat). Det är bra om din katt inte har kissat precis innan den kommer hit, ta bort kattlådan 2 timmar innan besöket.

Välkommen att boka tid online. Hittar du ingen tid som passar dig, ring oss så hjälper vi dig!

Boka tid Ring oss